Jelikož se na těchto stránkách vyskytuje řada výrazů a mezi jinými i mnoho internetových výrazů, je zde pro vás jednoduchý databázový slovník. Rozšiřte si tak obzory v neustále rostoucím slovníku internetových výrazů!
Vyberte pojem, který vás zajímá a čtěte:
Banner (reklamní pruh) BMP (grafický formát) Browser (internetový prohlížeč) CMS (syst. pro správu obsahu) Cookies (množ. uložených dat) CSS (kaskádové styly) CTR (míra prokliku) Databáze (množina dat) DHTML (dynamické HTML) DNS (systém domén. jmen) Doména E-mail (elektronická pošta) E-mail marketing E-shop (internetový obchod) Extranet (internetový protokol) Feedback (zpětná vazba) Flash (grafický program) FTP (protokol pro přenos dat) Fulltext (fulltextové vyhledávání) Grafický manuál Homepage (domocská stránka) HTML (značkovací jazyk) HTML editor HTTP (internetový protokol) HTTPS (internetový protokol) IMAP (přístupový protokol) Internet (celosvět. počítač. síť) Internet marketing Intranet (soukromá počítač. síť) IP adresa (identifikační číslo) ISP (poskytovatel int.připojení) Java (programovací jazyk) JPEG / JPG (grafický formát) Klíčové slovo Kontextová reklama Layout (rozvržení stránek) Mapa stránek (přehled str. webu) MySQL (databázový systém) Open source (otevř. zdroj. kód) Outsourcing (dealerský proces) PageRank (algoritm. důležitosti) PDF (dokumentový formát) PHP (programovací jazyk) Pixel (jednotka grafiky) PNG (grafický formát) POP3 (internetový protokol) Portál (webový server) PPC (platba za klik) Přístupnost webu Proklik (kliknutí na cílový odkaz) Public relations (vazby s veřejn.) Rastrová grafika (bitmapová graf.) RSS (rodina XML formátů) SEM (optimalizace) SEO (optimalizace) Server (označení systému) SGML (značkovací jazyk) Skript (program v podobě kódu) SMTP (internetový protokol) Spam (nevyžádaná pošta) SQL SSI TLD URL UTF-8 Validita (platnost www stránek) Vektorová grafika W3C Web visibility (viditelnost webu) Webhosting (prostor pro stránku) Webové služby (Web services) WWW XHTML (značkovací jazyk) XML (značkovací jazyk) Zpětné odkazy
Banner (reklamní pruh)
Banner (anglicky "prapor", "plakát", česky se někdy označuje jako reklamní proužek) je druh reklamy používaný na WWW stránkách. Jedná se o zpravidla obdélníkový obrázek či animaci, případně interaktivní grafiku zobrazenou nejčastěji poblíž okraje obrazovky. Bannery tvoří stále jednu z nejčastějších forem reklamy na Internetu.
Původně byly bannery tvořeny statickým obrázkem či animací (typicky ve formátu GIF), později se také rozšířil formát Flash od společnosti Macromedia, který umožňuje jistou míru interaktivity - reakce na pohyb myší nad bannerem apod.
BMP (grafický formát)
.BMP nebo také .DIB (device-independent bitmap) je počítačový formát pro ukládaní rastrové grafiky.
Formát BMP byl poprvé představen v roce 1988 jako součást nového systému OS/2 verze 1.10 SE. O něco později firma Microsoft trochu rozšířila jeho definici a zahrnula ho do svého tehdy nejprodávanějšího 16bitového grafického operačního prostředí - Microsoft Windows 3.0. Na počátku roku 1992 firma IBM uvedla na trhu první 32bitový systém OS/2 verze 2.0, který obsahoval vylepšenou variantu BMP s novou strukturou pro uskladnění vícenásobných bitových map v jednom souboru. Tento typ souboru se často obecně označuje jako bitmapové pole.
Výhodou tohoto formátu je jeho extrémní jednoduchost a dobrá dokumentovanost a že jeho volné použití není znemožněno patentovou ochranou. Díky tomu jej dokáže snadno číst i zapisovat drtivá většina grafických editorů v mnoha různých operačních systémech. X Window System používá podobný formát XBM pro jednobitové černobílé obrázky a XPM pro barevné obrázky.
Obrázky BMP jsou ukládány po jednotlivých pixelech, podle toho, kolik bitů je použito pro reprezentaci každého pixelu je možno rozlišit různé množství barev (tzv. barevná hloubka): 2 barvy (1 bit na pixel), 16 (4 bity), 256 (8 bitů), 65 536 (16 bitů), nebo 16,7 miliónů barev (24 bitů). Osmibitové obrázky mohou místo barev používat šedou škálu (256 odstínů šedi).
Soubory ve formátu BMP většinou nepoužívají žádnou kompresi (přestože existují i varianty používající kompresi RLE). Z tohoto důvodu jsou obvykle BMP soubory mnohem větší než obrázky stejného rozměru uložené ve formátech, které kompresi používají. V praxi se pro ukládání obrázků vyžadujících zachování všech informací používají spíše novější formáty PNG, GIF nebo také TIFF.
Velikost nekomprimovaného obrázku v bajtech lze přibližně vypočítat podle vzorce: (šířka v pixelech) * (výška v pixelech) * (bitů na pixel / 8)
K velikosti obrázku je třeba ještě připočítat velikost hlavičky souboru, která se liší dle jeho verze i dle použité barevné hloubky.
Obrázek o rozměrech 800×600 pixelů a s 16,7 miliony barev (3 bajty na pixel) potřebuje téměř 1,4 megabajtu. Formát BMP je proto zcela nevhodný pro použití na Internetu.
Browser (internetový prohlížeč)
Webový prohlížeč (též browser [brauzr]) je počítačový program, který slouží k prohlížení World Wide Webu (WWW). Program umožňuje komunikaci s HTTP serverem a zpracování přijatého kódu (HTML, XHTML, XML apod.), který podle daných standardů zformátuje a zobrazí webovou stránku. Textové prohlížeče zobrazují stránky jako text, obvykle velmi jednoduše formátovaný. Grafické prohlížeče umožňují složitější formátování stránky včetně zobrazení obrázků. Pro zobrazení některých zvláštních součástí stránky, jako jsou Flashové animace nebo Javové applety, je třeba prohlížeč doplnit o specializované zásuvné moduly.
Mezi nejznámější webové prohlížeče patří grafické Internet Explorer, Mozilla Firefox, SeaMonkey, Opera, Konqueror a Safari a textové Links a Lynx.
CMS (syst. pro správu obsahu)
CMS, zkratka anglického content management system (systém pro správu obsahu), je označení pro software zajišťující správu dokumentů, nejčastěji webového obsahu. V dnešní době se jako CMS zpravidla chápou webové aplikace, někdy s případným doplňkovým programovým vybavením u klienta.
Pro CMS se někdy používají i oborově podobné termíny redakční či publikační systém. Základní funkce CMS (obvykle se člení na administrátorské a uživatelské):
tvorba, modifikace a publikace dokumentů (článků) zpravidla prostřednictvím webového rozhraní, často s využitím jednoduchého online WYSIWYG editoru nebo jednoduchého systému formátování textu (není nutná znalost HTML)
řízení přístupu k dokumentům, zpravidla se správou uživatelů a přístupových práv, často s funkcemi workflow či groupware
správa diskusí či komentářů, ať už k publikovaným dokumentům nebo obecných
správa souborů
správa obrázků, případně galerií
kalendářní funkce
statistika přístupů
Trh s CMS programy je široký, existuje jak řada programů nabízených jako svobodný software, tak i komerčních řešení. CMS se člení dle řady kritérií, například rozsahu řešení, použitého vývojového prostředí nebo cílové skupiny. Nejjednodušší CMS jsou naprogramovány v JavaScriptu (např. TiddliWiki), řada CMS používá PHP (většinou v kombinaci s databázovým systémem MySQL, ale i bez jakékoli databáze), oblíbená je i Java a další jazyky.
Cookies (množ. uložených dat)
Jako cookie (anglicky koláček, oplatka, sušenka) se v protokolu HTTP označuje malé množství dat, která WWW server pošle prohlížeči, který je uloží na počítači uživatele. Při každé další návštěvě téhož serveru pak prohlížeč tato data posílá zpět serveru. Cookies běžně slouží k rozlišování jednotlivých uživatelů, ukládá se do nich obsah "nákupního košíku" v elektronických obchodech, uživatelské předvolby apod.
Myšlenku cookies navrhl Lou Montulli, tehdy pracující u firmy Netscape Communications.
CSS (kaskádové styly)
CSS je zkratka pro anglický název Cascading Style Sheets, česky tabulky kaskádových stylů. Je to jazyk pro popis způsobu zobrazení stránek napsaných v jazycích HTML, XHTML nebo XML.
Jazyk byl navržen standardizační organizací W3C. Byly vydány zatím dvě verze specifikace CSS1 a CSS2 (plus CSS 2.1), pracuje se na verzi CSS3.
Hlavním smyslem je umožnit návrhářům oddělit vzhled dokumentu od jeho struktury a obsahu. Původně to měl umožnit už jazyk HTML, ale v důsledku nedostatečných standardů a konkurenčního boje výrobců prohlížečů se vyvinul jinak. Starší verze HTML obsahují celou řadu elementů, které nepopisují obsah a strukturu dokumentu, ale i způsob jeho zobrazení. Z hlediska zpracování dokumentů a vyhledávání informací není takový vývoj žádoucí.
CTR (míra prokliku)
Termín "míra prokliku" - Click Through Rate (dále jen CTR) je hojně používaný v oblasti PPC reklamy. Znázorňuje poměr mezi počtem kliknutí na zobrazenou reklamu a počtem návštěvníků internetové stránky, na které se reklama zobrazuje.
CTR významně ovlivňuje i forma reklamy. Jsou-li bannery zajímavé, kvalitně provedené a něčím unikátní, budou mít řádově vyšší CTR. Stejné je to s textovými inzeráty. S CTR souvisí i cílení reklamy - smysl má jen návštěvník, který chce to, co nabízíme (v PPC systémech za něj totiž přímo platíme, ale i v ostatních případech představuje zbytečné náklady).
Databáze (množina dat)
Databáze je určitá uspořádaná množina informací (dat) uložená na paměťovém médiu. V širším smyslu jsou součástí databáze i softwarové prostředky, které umožňují manipulaci s uloženými daty a přístup k nim. Tento systém se v české odborné literatuře nazývá systém řízení báze dat (SŘBD).
Běžně se označením databáze - v závislosti na kontextu - myslí jak uložená data, tak i software (SŘBD).
DHTML (dynamické HTML)
Jako DHTML (Dynamické HTML) se označuje užitečné spojení HTML, JavaScriptu a CSS, které zavedl Microsoft v prohlížeči Internet Explorer čtvrté verze. DHTML tedy není samostatným jazykem, jde o soubor nástrojů a postupů kombinující ostatní technologie.
Předností DHTML je jeho schopnost efektně stránky rozpohybovat a zvýšit jejich dynamiku (odtud název DHTML). Obsah stránky je možné měnit i po jejím načtení (což u statického HTML nelze), změny jsou navíc vázány na konkrétní akce návštěvníka (např. kliknutí na určité místo, přejetí obrázku myší apod.). K tomu DHTML využívá rozhraní DOM, objektový model dokumentu.
DHTML tak umožňuje vytvářet interaktivní stránky a přináší i nové možnosti při tvorbě uživatelsky příjemného rozhraní.
DNS (systém domén. jmen)
DNS (Domain Name System) je hierarchický systém doménových jmen, který je realizován servery DNS a protokolem stejného jména, kterým si vyměňují informace. Jeho hlavním úkolem a příčinou vzniku jsou vzájemné převody doménových jmen a IP adres uzlů sítě. Později ale přibral další funkce (např. pro elektronickou poštu či IP telefonii) a slouží dnes de facto jako distribuovaná databáze síťových informací.
Protokol používá porty TCP/53 i UDP/53, je definován v RFC1035. Servery DNS jsou organizovány hierarchicky, stejně jako jsou hierarchicky tvořeny názvy domén. Jména domén umožňují lepší orientaci lidem, adresy pro stroje jsou však vyjádřeny pomocí adres 32-bitových (IPv4) A záznam nebo 128 bitových (IPv6) - AAAA záznam. Systém DNS umožňuje efektivně udržovat decentralizované databáze doménových jmen a jejich překlad na IP adresy. Stejně tak zajišťuje zpětný překlad IP adresy na doménové jméno - PTR záznam.
Doména
Internetová doména je symbolické jméno, jenž společně se záznamy, které se k němu váží, umožňuje identifikaci určité jednotky (server, počítač, webový prostor, ap.) v síti internet.
Nejčastěji používáno ve spojení "doména druhého řádu" (www.profiweby.cz) nebo "doména třetího řádu" (webdesign.profiweby.cz).
E-mail (elektronická pošta)
Elektronická pošta, zkráceně e-mail nebo email, je způsob odesílání a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy. Termín e-mail platí jak pro internetový e-mailový systém založený na protokolu SMTP (Simple Mail Transfer Protocol), tak i pro intranetové systémy, které dovolují uživatelům uvnitř jedné společnosti nebo organizace posílat si vzájemně zprávy (tyto systémy často používají nestandardní protokoly, mívají ovšem bránu, která jim dovoluje posílat a přijímat e-maily z internetu).
E-mail marketing
Cílený email marketing je rozesílání komerčních i nekomerčních zpráv na přesně stanovený seznam emailových adres. Majitelé emailových adres musí vyžádat a potvrdit zájem o tyto informace (tzv. opt-in). Z tohoto důvodu je email marketing jedním z efektivních nástrojů pro budování one-to-one komunikace. Emailing patří k nejrychleji rostoucí formě elektronické přímé komunikace.
Výhody emailového marketingu jsou především v nízkých nákladech, flexibilitě, snadném testování, měřitelnosti a vyhodnocování kampaně.
E-shop (internetový obchod)
Internetové obchodování je proces, kterým prochází zákazník, jenž nakupuje zboží nebo služby na internetu. Internetový obchod, neboli e-shop je alternativou kamenného obchodu nebo nákupního centra
Internetový obchod je počítačová aplikace používaná na B2B (business-to-business) nebo B2C (business-to-consumer) komerci.
Internetové nakupování oblíbené především díky své rychlosti a pohodlnosti.
Extranet (internetový protokol)
Extranet je speciální webová aplikace sloužící ke sdílení citlivých informací s uživateli zvnějšku, nejčastěji s obchodními zástupci, spolupracujícími firmami nebo přímo koncovými zákazníky. Velké společnosti také často provozují extranety určené pro tisk a média.
Na rozdíl od běžných webových stránek, informace na extranetu jsou přístupné až po autorizaci (přihlášení). Toto přihlašování navíc bývá řešeno víceúrovňově, každému uživateli je tedy možné zobrazit jiné informace. Pouze vaši zákazníci tak například mohou sledovat, jak postupuje vyřizování jejich objednávky.
Podobně jako intranet, i extranet může sloužit k mnoha účelům, záleží na oboru podnikání a konkrétních potřebách dané firmy. Od sdílení firemních dokumentů, přes rychlou komunikaci se vzdálenými pobočkami, až po vyřizování reklamací či podporu stálých zákazníků. Jistě vás teď napadá hned několik možností, jak by vám mohl být extranet užitečný.
Feedback (zpětná vazba)
Pojem "feedback" (česky zpětná vazba) se na internetu obvykle používá ve dvou trochu odlišných významech. Záleží na tom, zda se zpětná vazba týká uživatele webu nebo jeho majitele.
V prvém případě máme zpětnou vazbou na mysli především různá oznámení, jež by měla následovat bezprostředně po každé akci uživatele. Takovou akcí může být například objednání newsletteru, zpětnou vazbou je potom potvrzení o úspěšném přihlášení či zobrazení chybového hlášení. Zpětná vazba zde slouží především pro zvýšení použitelnosti webu.
Častěji je však pojem zpětná vazba používán z hlediska majitele či tvůrce webu. Patří sem různé kontaktní formuláře, ankety, knihy návštěv, diskuze, fóra a další způsoby umožňující zlepšit kontakt s uživatelem. V této podobě slouží zpětná vazba zejména k předání informací směrem od návštěvníka k tvůrci webu (tj. opačně, než jak obvykle funguje většina stránek) a umožňuje tak lépe poznat tyto potenciální zákazníky a jejich potřeby, což je důležité např. pro rozhodování o dalším směru při plánování internetové strategie.
Protože takováto zpětná vazba dovoluje návštěvníkovi vyjádřit svůj názor, zvyšujeme jejím zařazením i důvěryhodnost webu, neboť tím v návštěvníkovi budujeme dojem, že nám na něm záleží.
Flash (grafický program)
Flash je grafický vektorový program, momentálně ve vlastnictví společnosti Adobe (dříve Macromedia). Používá se především pro tvorbu (převážně internetových) interaktivních animací, prezentací a her. Rozšíření Flashe na internetu pomohla malá velikost výsledných souborů, protože se uchovávají ve vektorovém formátu, a proto ve většině případů vytlačily flashové bannery ty klasické, dříve používané ve formátu GIF.
Flash má také vlastní implementovaný programovací jazyk ActionScript, který slouží k rozvinutí všech možností interaktivní animace a vývoji robustních aplikací, v aktuálních verzích je ActionScript poměrně vyspělý objektově orientovaný programovací jazyk. Poslední oficiální verzí jazyku ActionScript je verze 3.0.
Vedle flashových banerů je největší použití flashe u her a u animací. Flash hry a animace jsou velmi populární mezi návštěvníky internetu. Výhodou takových her je malá velikost souboru a možnost hraní přímo v okně prohlížeče, bez nutnosti stahování. Existuje nesčíselné množství her a jejich variant. V mnoha případech jsou flashové hry používány jako forma reklamy výrobku, firmy nebo například filmu.
FTP (protokol pro přenos dat)
FTP (File Transfer Protocol) je protokol aplikační vrstvy z rodiny TCP/IP, je určen pro přenos souborů mezi počítači, na kterých mohou běžet velmi rozdílné operační systémy.
Je to jeden z nejstarších protokolů, pracuje 8-bitově na principu klient-server na portech TCP/20 a TCP/21. Port 20 slouží k vlastnímu přenosu dat, port 21 slouží ke kontrole a jsou jím také přenášeny ftp příkazy. Když jsou přenášena data, je kontrolní port nečinný. To může způsobit problémy v případě přenosu velkého množství dat přes firewally, které přenos po delší době nečinnosti kontrolního portu přeruší. I když mohou být data úspěšně přenesena, je přesto generována chyba.
Je definován v RFC959. Protokol je interaktivní a umožňuje řízení přístupu (přihlašování login/heslo), specifikaci formátu přenášeného souboru (znakově - binárně), výpis vzdáleného adresáře atd. V současné době už není považován za bezpečný a z tohoto důvodu pro něj byla definována některá rozšíření (RFC 2228).
Jsou potřebné 2 počítače pro přenos protokolem ftp. Na prvním počítači musí být nakonfigurován a spuštěn ftp server. Tento počítač poskytuje data pro ostatní počítače. Další počítače (nazývaní klienti) se můžou připojovat na ftp server pomocí programu k tomu určenému. Po připojení klienta může dělat řadu operací, jako odesílání dat na server, stahování ze serveru, přejmenování, mazání a řadu dalších.
Výrobci softwaru jsou schopni vytvořit FTP server nebo klienta, protože FTP protokol je definován standardem. Tento standard je použitelný pro všechny platformy (operační systémy). To dovoluje použít pro FTP přenos jakýkoliv počítač, připojený přes TCP/IP protokol k internetu.
Existuje mnoho programů pro FTP servery a klienty a mnoho je jich volně dostupných.
Fulltext (fulltextové vyhledávání)
Fulltext (někdy také full-text či fulltextové vyhledávání) je obecné označení pro vyhledávače fungující na základě porovnávání fráze se všemi ostatními slovy v daném dokumentu. Fulltext je tedy souhrn algoritmů, které dokáží z daného dokumentu vytvořit podrobnou statistiku výskytu jednotlivých pojmů a tu zanést do databáze (říkáme, že dokument naindexují). Při vyhledávání pak algoritmy fulltextu porovnají hledané klíčové slovo s touto databází.
Narozdíl od jiných způsobů vyhledávání (např. vyhledávání v názvech, hledání v meta datech či nálepkách) se obvykle fulltext vyznačuje vysokou relevancí výsledků. Pokročilé fulltexty umí sledovat nejen počet slov v textu, ale i jejich hustotu, sémantiku (např. umístění v nadpisech, titulcích apod.) a mnoho dalších parametrů. Běžné je také skloňování a časování, obvykle fungující na principu slovníků.
Slovo fulltext se nejčastěji spojuje s vyhledávači prohledávajícími celý internet (např. Google, Jyxo) a fulltextovým vyhledáváním fungujícím v rámci jednoho webu jako součást navigace. Internetové fulltexty samozřejmě bývají mnohem propracovanější, neboť zpracovávají větší množství dokumentů, jednotlivé fráze si zde tedy mnohem více konkurují a navíc ziskovost internetových fulltextů závisí především na jejich kvalitě. Proto také internetové fulltexty nepracují jen s výše zmiňovanými parametry samotné stránky (tzv. on-page faktory), ale i se vztahy mezi jednotlivými stránkami (off-page faktory).
Grafický manuál
Grafický manuál je základním kamenem jakékoliv corporate identity. Jde o souhrn definic jejích jednotlivých částí, např. podoby loga, výběr fontů, specifikace barevného schématu atd. Součástí grafického manuálu by měla být i pravidla a doporučení, jak s těmito částmi nakládat (např. určení minimální vzdálenosti loga od dalších objektů apod.).
Bez důkladně zpracovaného grafického manuálu lze jen stěží zachovat ucelenou vizuální prezentaci společnosti, význam grafického manuálu přitom stoupá s velikostí firmy. Grafický manuál obvykle vzniká ve spolupráci s vedením firmy a po schválení se stává závazným pro všechny zaměstnance.
Grafický manuál může být předán v tištěné nebo elektronické podobě (nejčastěji obojí).
Homepage (domocská stránka)
Homepage (někdy jen zkratka HP) je termín používaný webdesignéry pro označení úvodní stránky webu. Přestože již homepage dávno neslouží jako hlavní vstupní místo do webové prezentace (především díky vyhledávačům, které se odkazují přímo na příslušné podstránky), má stále velký význam.
Homepage by měla návštěvníkovi přestavit majitele prezentace a zároveň vysvětlit i její účel zvyšuje se tak použitelnost webu. Tato část homepage také bývá využívána pro umístění klíčových slov, což je důležité při optimalizaci pro vyhledávače (SEO) (homepage mívá obvykle ze všech stránek největší PageRank). Zároveň je však třeba klást důraz na stručnost, nelze očekávat, že návštěvník bude ztrácet čas čtením dlouhých textů, jeden až dva odstavce musí stačit.
Hlavním úkolem homepage je pak sloužit jako rozcestník. Musí umět návštěvníka "nalákat" hlouběji do struktury webu. Měla by mu naznačit, co může na daném webu nalézt, a upozornit ho na nejdůležitější části prezentace. Umístíme-li na homepage výrazné grafické prvky s odkazem, umožní nám to zvyšovat návštěvnost vybraných stránek a návštěvníky k nim cíleně směrovat.
Homepage by také měla být nejčastěji aktualizovanou stránkou webu. Dle zaměření prezentace se sem obvykle umisťují nejrůznější přehledy novinek, aktuality komentující dění ve společnosti, seznamy nejnovějších tiskových zpráv či informace o změnách na webu.
Význam homepage také obvykle bývá podtržen tím, že na ni odkazuje logotyp na všech podstránkách.
HTML (značkovací jazyk)
HTML je zkratka z anglického HyperText Markup Language, značkovací jazyk pro hypertext. Je jedním z jazyků pro vytváření stránek v systému World Wide Web, který umožňuje publikaci stránek na Internetu.
Jazyk je podmnožinou dříve vyvinutého rozsáhlého univerzálního značkovacího jazyka SGML (Standard Generalized Markup Language). Vývoj HTML byl ovlivněn vývojem webových prohlížečů, které zpětně ovlivňovaly definici jazyka.
HTML editor
HTML editor je softwarová aplikace pro vytváření webových stránek. HTML stránka jako taková může být napsána prakticky v libovolném textovém editoru, ale právě HTML editory poskytují řadu podpůrných nástrojů a funkcí, které tvorbu usnadňují a zrychlují. Mezi tyto funkce patří například kontrola syntaxe, automatické doplňování kódu či nástroje na správu celého webu.
Ačkoliv se hovoří o HTML editoru, obecně se jedná o software, který umí pracovat s řadou technologií, s kterými se můžete na webu setkat. Většina z nich tak umí pracovat i s XHTML, CSS či JavaScriptem.
HTTP (internetový protokol)
HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) je internetový protokol určený původně pro výměnu hypertextových dokumentů ve formátu HTML. Používá obvykle port TCP/80, verze 1.1 protokolu je definována v RFC 2616. Tento protokol je spolu s elektronickou poštou tím nejvíce používaným a zasloužil se o obrovský rozmach internetu v posledních letech.
V současné době je používán i pro přenos dalších informací. Pomocí rozšíření MIME umí přenášet jakýkoli soubor (podobně jako e-mail), používá se společně s formátem XML pro tzv. webové služby (spouštění vzdálených aplikací) a pomocí aplikačních bran zpřístupňuje i další protokoly, jako je např. FTP nebo SMTP.
HTTP používá jako některé další aplikace tzv. jednotný lokátor prostředků (URL, Uniform Resource Locator), který specifikuje jednoznačné umístění nějakého zdroje v Internetu.
K protokolu HTTP existuje také jeho bezpečnější verze HTTPS, která umožňuje přenášená data šifrovat a tím chránit před odposlechem či jiným narušením.
HTTPS (internetový protokol)
HTTPS je nadstavba počítačového protokolu HTTP, která poskytuje zvýšenou bezpečnost před odposloucháváním či podvržením dat. HTTPS není přímo zvláštní protokol, data jsou přenášena pomocí HTTP, ale data nejsou přenášena v běžném textu, ale jsou šifrována pomocí SSL nebo TLS, což zaručuje ochranu proti packet-sniffingu i man-in-the-middle útokům. HTTPS implicitně komunikuje prostřednictvím TCP portu 443 (u nechráněného HTTP je to port 80).
Pro komunikaci pomocí HTTPS musí nejdříve server vlastnit certifikát. Tyto certifikáty můžou být vytvořeny pomocí např. nástroje ssl-ca z balíku OpenSSL. Certifikát musí být podepsán tzv. certifikační autoritou, která zaručí, že vlastník certifikátu se nevydává za nikoho jiného. Webové prohlížeče jsou většinou vybaveny podpisovými certifikáty největších podpisových autorit (např. VeriSign).
Organizace si mohou taktéž podepsat certifikáty samy, protože certifikační autority si za podpis certifikátu většinou nechávají dobře zaplatit. Potom ale webový prohlížeč při načítání stránek s nedůvěryhodným podpisem varuje uživatele.
Úroveň zabezpečení závisí na správnosti implementace v browseru a na serveru a na použitém šifrovacím algoritmu.
IMAP (přístupový protokol)
IMAP (Internet Message Access Protocol) je protokol pro přístup k e-mailovým schránkám. V současné době se používá verze IMAP4 (IMAP version 4 revision 1 - IMAP4rev1) definována v RFC 3501.
Na rozdíl od protokolu POP3 je optimalizován pro práci v dlouhodobě připojeném režimu, kdy zprávy zůstávají uloženy na serveru průběžně se stahují, když jsou potřeba. Rozdíly zahrnují podporu pro práci více připojených klientů zároveň, uchovávání stavů zpráv na serveru, podporu více složek a prohledávání zpráv na straně serveru.
Protokol IMAP používá TCP protokol, port 143.
Internet (celosvět. počítač. síť)
Internet je celosvětová počítačová "supersíť", která spojuje jednotlivé menší sítě, pomocí sady protokolů IP.
Název pochází z anglického slova network (síť), podle něhož tradičně názvy amerických počítačových sítí končily "-net", a mezinárodní (původně latinské) předpony inter- (mezi), vyjadřující, že Internet propojil a vstřebal různé starší, dílčí, specializované, proprietární nebo lokální sítě. Internet slouží k přenášení informací a poskytování mnoha služeb, jako jsou elektronická pošta, chat, www stránky, sdílení souborů, on-line hraní her, vyhledávání, katalog a další.
Internet marketing
Základní definice internet marketingu je jednoduchá - internet marketing je sumou všech marketingových aktivit provozovaných na internetu:
obecný marketing --> elektronický marketing --> internet marketing
Co si však pod tímto pojmem představit konkrétně? Internet marketing, to je především soubor internetových nástrojů, které se vzájemně podporují, čímž dochází k synergickému efektu. Nejdůležitějším z těchto nástrojů je bezpochyby webová prezentace, není však rozhodně nástrojem jediným. Patří sem například email marketing, marketing ve vyhledávačích, microsite, link building, intranety a extranety, různé formy online reklamy a spousta dalších.
Vzhledem ke specifickým nárokům internetu jako média zahrnuje internet marketing také technologickou složku (především skripty a kódy, ale význam má i hardware). Internet má ještě jednu zvláštní vlastnost - velice rychle se mění v čase (nové technologie, výzkumy chování uživatelů, trendy v grafice a v neposlední řadě i aktivity konkurence).
S tmí vším by měla každá internet marketingová koncepce počítat a právě proto je tak obtížné naplánovat efektivní internetovou strategii. Pokud se to však podaří a je namíchán vhodný internet marketingový mix přesně podle potřeb a možností konkrétní firmy, bohatě se to vyplatí. Internet marketing totiž může být jedním z nejúčinnějších nástrojů podpory prodeje, ať už se zabýváte B2C nebo B2B podnikáním.
Intranet (soukromá počítač. síť)
Intranet je zvláštní druh webové prezentace, jejíž hlavním úkolem je usnadnit sdílení informací v rámci firmy. Nejjednodušší intranety fungují pouze jako přehledy novinek či seznamy odkazů na soubory. Podle potřeb konkrétní firmy může však může intranet obsahovat i tak pokročilé nástroje, jako je redakční systém, nejrůznější CRM systémy, fulltextové vyhledávání, rezervační systémy atd.
Zavedení intranetu může velice zefektivnit vnitrofiremní procesy, ať už se to týká vzájemné komunikace, delegace práce, plánování a organizace projektů, sdílení a archivace dokumentů atd. Stejně jako u jiných složitějších webových aplikací je však samozřejmě třeba na začátku udělat podrobnou analýzu, aby byly prostředky vynaloženy účelně. Téměř vždy se vyplatí spíše intranet postupně rozšiřovat, než se jej pokoušet vybudovat najednou.
IP adresa (identifikační číslo)
IP adresa = jedinečné identifikační číslo.
Každý počítač napojený na Internet musí mít přidělen IP adresu ve formátu 195.200.215.100.
ISP (poskytovatel int.připojení)
Internet service provider (ISP), tj. česky poskytovatel internetového připojení, je firma nebo organizace prodávající nebo poskytující přístup do Internetu a příbuzné služby. Někdy se používá termínu Internet access provider (IAP).
Navíc kromě přístupu k Internetu přes technologie jako dial-up připojení, DSL nebo Wi-Fi mohou poskytovat kombinaci služeb včetně Internet transitu, registraci doménového jména a hosting nebo webhosting.
Java (programovací jazyk)
Java je objektově orientovaný programovací jazyk, který vyvinula firma Sun Microsystems a představila 23. května 1995.
Java je jedním z nejpoužívanějších programovacích jazyků na světě. Díky své přenositelnosti je používán pro programy, které mají pracovat na různých systémech počínaje čipovými kartami (platforma JavaCard), přes mobilní telefony a různá zabudovaná zařízení (platforma Java ME), aplikace pro desktopové počítače (platforma Java SE) až po rozsáhlé distribuované systémy pracující na řadě spolupracujících počítačů rozprostřené po celém světě (platforma Java EE). Tyto technologie se jako celek nazývají platforma Java.
JPEG / JPG (grafický formát)
JPEG (vyslovováno originálně džeipeg, ale užívá se též počeštěné výslovnosti jépeg nebo jpeg) je standardní metoda ztrátové komprese používané pro ukládání počítačových obrázku ve fotorealistické kvalitě. Formát souboru, který tuto kompresi používá, se také běžně nazývá JPEG. Nejrozšířenější připonou tohoto formátu je .jpg, .jpeg, .jfif, .jpe, nebo tato jména psána velkými písmeny.
Skutečným názvem typu souboru je JFIF, což znamená JPEG File Interchange Format. Zkratka JPEG znamená Joint Photographic Experts Group, což je vlastně konosorcium, které tuto kompresi navrhlo.
Když se běžně hovoří o souboru JPEG, míní se tím většinou soubor JFIF, nebo soubor Exif JPEG. Existuje však více formátů soborů založených na kompresi JPEG, například JNG.
JPEG/JFIF je nejčastější formát používaný pro přenášení a ukládání fotografií na World Wide Webu. Není však vhodný pro perokresbu, zobrazení textu nebo ikonky, protože kompresní metoda JPEG vytváří v takovém obrazu viditelné a rušivé artefakty. Pro takové účely se většinou používájí soubory PNG a GIF. Protože má GIF pouze 8 bitů na pixel, není vhodný pro barevné fotografie, PNG je možné použít pro ukládání fotografií, ale výsledná velikost souboru je nevhodná pro publikování na webu.
MIME typ pro JFIF je image/jpeg (definované v RFC 1341).
Klíčové slovo
Termín klíčové slovo byl původně používán ve významu dnešních tagů (metadata), tedy jakýchsi nálepek sloužících ke značkování a následnému třídění a vyhledávání obsahu. Dnes se obvykle jako klíčové slovo (případně klíčová fráze) označuje výraz, který se nejčastěji opakuje v textu (lingvistické pojetí klíčových slov).
Klíčová slova jsou důležitá především při optimalizace pro vyhledávače (SEO). Z tohoto pohledu bychom si tedy měli opravit definici tak, že klíčové slovo je výraz, na který fulltextový vyhledávač stránku vypíše ve výsledcích vyhledávání (tzv. SERP), nejlépe na prvních místech. To proto, že vyhledávače už se dnes neorientují jen podle hustoty klíčových slov v textu a mohou tak vypisovat v SERP i stránky, které klíčové slovo vůbec neobsahují.
Optimalizovat stránku na dané klíčové slovo zkrátka není úplně jednoduché, už samotný výběr vhodných klíčových slov představuje určité umění. Měla by to být slova, která lidé užívají (a zadávají do vyhledávače) při popisu daných produktů či služeb, zároveň by však optimálně neměla být příliš konkurenční (tj. neměla by je používat konkurence, se kterou by pak bylo nutné ve vyhledávačích soupeřit). O složitosti výběru svědčí i to, že se pro něj užívá speciální název - analýza klíčových slov.
Volba klíčových slov především záleží na celkové SEO strategii. Někdy se vyplatí soustředit všechno úsilí na jedno hodně vyhledávané klíčové slovo - i přes jeho konkurenčnost. V jiných případech může být lepší strategií optimalizace webu na více málo hledaných slov. Záleží samozřejmě i na financích, prosadit se ve vyhledávači na jedno klíčové slovo může být i tisícinásobně dražší než na slovo jiné.
Kontextová reklama
Kontextová reklama je internetová reklama, která zobrazuje sdělení zadavatele v kontextu s obsahem webové stránky. Kontextová reklama se zobrazuje na webových stránkách provozovatelů, kteří uzavřeli smlouvu s poskytovatelem systému pro správu kontextové reklamy.
Většina druhů kontextové reklamy se platí za proklik.
Layout (rozvržení stránek)
Pojmem layout označují webdesignéři rozmístění základních prvků na stránce. Layout je tedy jakési schéma, jež říká, kde bude umístěn logotyp, hlavní navigace, drobečková navigace, formulář pro fulltextové vyhledávání a další obvyklé součásti stránky.
Dobrý layout je základem použitelnosti každé webové prezentace. Přitom navrhnout layout není nic jednoduchého, zejména u větších webů. Z jedné strany vás omezují pravidla informační architektury, z druhé strany volání grafika po kreativitě vzhledu webu, třetí stranou omezující vytvářený layout je již zmíněná použitelnost - s některými prvky by se na stránce nemělo příliš hýbat, uživatelé jsou zvyklí na jejich přibližné umístění (např. logo v levém horním rohu) a layout, který tato očekávání naruší, nebude zřejmě patřit k úspěšným.
K pojmu layout také patří další dva často používané termíny - tabulkový layout a proti němu stojící beztabulkový layout. Oba se týkají kódu stránek, přesněji způsobu, jakým je layout v rámci kódu stránky realizován. Starší varianta, tabulkový layout, využívá k rozmístění prvků na stránce neviditelné tabulky, často i velké množství tabulek zanořených do sebe. Přestože je tento způsob velmi zastaralý, stále je možné na různých prezentacích na tabulkový layout narazit.
Technologicky modernější varianta, beztabulkový layout, využívá k rozmístění prvků na stránce kaskádové styly. Mezi výhody tohoto řešení, které považujeme za základ současné webové prezentace, patří rychlejší načítání stránky v prohlížeči, celkově menší objem kódu a jeho správnější struktura (viz sémantika). Beztabulkový layout se používá i při optimalizaci pro vyhledávače (SEO), kladem bude také jednodušší a tudíž levnější správa celého webu.
Mapa stránek (přehled str. webu)
Jako mapa stránek (někdy též mapa webu, mapa serveru) se označuje přehled všech důležitých stránek webu, seřazený podle jejich hierarchie. Mapa webu většinou bývá odkazována z patičky (někdy i z hlavičky) každé stránky, je tedy snadno dostupná všem návštěvníkům, kteří se ztratili. Anglicky se mapě webu říká Site Map.
Hlavním úkolem mapy webu je ukázat, co ještě lze na webu najít. Snahou je umožnit uživateli vidět naráz celkovou strukturu stránek. Proto by měla být mapa webu graficky jednoduchá, nejlépe textová, a co nejvíce přehledná. Aby byla zachována použitelnost webu, je nutné, aby stejnou logiku jako mapa webu sledovala i hlavní navigace a drobečková navigace na jednotlivých stránkách.
Význam mapy webu však nespočívá jen ve zvyšování použitelnosti, mapa webu může být užitečná i při optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Díky tomu, že mapa webu obsahuje na jednom místě odkazy na všechny důležité stránky, je přímo pastvou pro vyhledávací roboty.
Pro příklad se můžete zkusit podívat na mapu tohoto webu.
MySQL (databázový systém)
MySQL je databázový systém, vytvořený švédskou firmou MySQL AB. Jeho hlavními autory jsou Michael "Monty" Widenius a David Axmark. Je považován za úspěšného průkopníka dvojího licencování - je k dispozici jak pod bezplatnou licencí GPL, tak pod komerční placenou licencí.
MySQL je multiplatformní databáze. Komunikace s ní probíhá - jak už název napovídá - pomocí jazyka SQL. Podobně jako u ostatních SQL databází se jedná o dialekt tohoto jazyka s některými rozšířeními.
Pro svou snadnou implementovatelnost (lze jej instalovat na Linux, MS Windows, ale i další operační systémy), výkon a především díky tomu, že se jedná o volně šiřitelný software, má vysoký podíl na v současné době používaných databázích. Velmi oblíbená a často nasazovaná je kombinace MySQL, PHP a Apache jako základní software webového serveru.
MySQL bylo od počátku optimalizováno především na rychlost, a to i za cenu některých zjednodušení: má jen jednoduché způsoby zálohování, a až donedávna nepodporovalo pohledy, triggery, a uložené procedury. Tyto vlastnosti jsou doplňovány teprve v posledních letech, kdy začaly nejčastějším uživatelům produktu - programátorům webových stránek - již poněkud scházet.
Open source (otevř. zdroj. kód)
Open source nebo také open-source software (OSS) je počítačový software s otevřeným zdrojovým kódem. Otevřenost zde znamená jak technickou dostupnost kódu, tak legální dostupnost - licenci software, která umožňuje, při dodržení jistých podmínek, uživatelům zdrojový kód využívat, například prohlížet a upravovat.
V užším smyslu se OSS míní software s licencí vyhovující definici prosazované Open Source Initiative. Pro odlišení se někdy open source software vyhovující požadavkům OSI označuje Open Source (s velkými písmeny).
V nepřesném ale poměrně běžném vyjadřování se označení open source používá i pro mnoho vlastností, které s otevřeností zdrojového kódu nesouvisí, ale vyskytují se u mnoha open source programů. Například může jít o bezplatnou dostupnost software, vývoj zajišťovaný úplně nebo z podstatné části dobrovolnickou komunitou nebo "nekomerčnost".
Souvisejícím tématem je svobodný software (free software) - tento pojem prosazuje Free Software Foundation pro podmnožinu open source software dostupnou pod svobodnou licencí, která musí oproti Open Source licenci splňovat ještě další podmínky, například musí umožňovat uživatelům šířit díla odvozená z původního programu.
Outsourcing (dealerský proces)
Outsourcing je proces, při kterém společnost deleguje vedlejší činnosti a práci ze své interní struktury na externí entitu (subkontraktora) specializovaného na provádění těchto operací. Outsourcing se považuje za obchodní rozhodnutí, které má vést ke snížení nákladů a (nebo) k zaměření se na důležitější úkoly v rámci výrobního procesu související s konkurenceschopností.
Zejména v obecných diskusích často dochází k zaměňování pojmu outsourcing a offshoring. Zatímco outsourcingem se rozumí vyvedení činnosti na třetí stranu, offshoring znamená přesun výroby do zahraničí bez ohledu na to, zda výrobu provádí třetí strana nebo jde pouze o přestěhování továrny mateřského výrobce. V případě, že jde o přemístění výroby do zahraničí, používá se termín offshore outsourcing, ale pro zjednodušení jej lze nahrazovat dále jen samotným outsourcingem, protože pro firmu není rozhodující, kam je práce převedena, ale za jakých podmínek (zejména cenových) je vykonána.
Historie outsourcingu IT Outsourcing je pojem, který vychází ze slov out (=vnější) a source (=zdroj) a znamená uskutečňování činností pomocí vnějších zdrojů. Metoda outsourcingu se provozuje již od sedmdesátých let a v létech osmdesátých se stala pro mezinárodní koncerny, jako např. Kodak, Xerox, GM, apod., součástí podnikových procesů pro vybrané podpůrné oblasti. V České republice máme dlouhodobou tradici v poskytování outsourcingu. Fungují tak mj. některé závodní jídelny, které využívají služeb outsourcingových společností jako jsou například firmy Sodexho a Eurest. V oblasti IT využívají outsourcing společnosti, které poznaly, že vlastní vývoj a údržba jejich informačního systému je pro ně z ekonomického hlediska nevýhodná. Využívají služeb počítačových firem - poskytovatelů outsourcingu, kterým předají odpovědnost za návrh, budování a správu jejich informačního systému.
PageRank (algoritm. důležitosti)
PageRank je algoritmus pro ohodnocení důležitosti webových stránek, navržený Larry Pagem a Sergeyem Brinnem a tvořící základ vyhledávače Google.
Jméno algoritmu je přeložitelné jako "hodnocení stránky" nebo též "Pageovo ohodnocení". Podle vyjádření společnosti Google byl algoritmus pojmenován právě po Pageovi.
Algoritmus využívá strukturu hypertextových odkazů jako vzájemné "doporučování" stránek, ne nepodobné hodnocení vědeckých prací podle počtu citací. Na rozdíl od sledování počtu citací ale dovádí tento princip ještě dál: hodnocení stránky se nepočítá z prostého počtu odkazů, které na ni vedou, ale bere se v úvahu i hodnocení odkazujících stránek.
PDF (dokumentový formát)
PDF (zkratka anglického názvu Portable Document Format - Formát pro přenositelné dokumenty) je souborový formát vyvinutý firmou Adobe pro ukládání dokumentů nezávisle na softwaru i hardwaru, na kterém byly pořízeny. Soubor typu PDF může obsahovat text i obrázky, přičemž tento formát zajišťuje, že se libovolný dokument na všech zařízeních zobrazí stejně.
Pro tento formát existují volně dostupné prohlížeče pro mnoho platforem, nejznámějším je oficiální prohlížeč mateřské firmy Adobe - Adobe Reader.
PHP (programovací jazyk)
PHP (rekurzivní zkratka PHP: Hypertext Preprocessor, "PHP: Hypertextový preprocesor", původně Personal Home Page) je skriptovací programovací jazyk, určený především pro programování dynamických internetových stránek. Nejčastěji se začleňuje přímo do struktury jazyka HTML, XHTML či WML, což je velmi výhodné pro tvorbu webových aplikací. PHP lze ovšem také použít i k tvorbě konzolových a desktopových aplikací.
PHP skripty jsou prováděny na straně serveru, k uživateli je přenášen až výsledek jejich činnosti. Syntaxe jazyka kombinuje hned několik programovacích jazyků (Perl, C, Pascal a Java). PHP je nezávislý na platformě, skripty fungují bez úprav na mnoha různých operačních systémech. Obsahuje rozsáhlé knihovny funkcí pro zpracování textu, grafiky, práci se soubory, přístup k většině databázových serverů (mj. MySQL, ODBC, Oracle, PostgreSQL, MSSQL), podporu celé řady internetových protokolů (HTTP, SMTP, SNMP, FTP, IMAP, POP3, LDAP, atd.).
PHP se stalo velmi oblíbeným především díky jednoduchosti použití a tomu, že kombinuje vlastnosti více programovacích jazyků a nechává tak vývojáři částečnou svobodu v syntaxi. V kombinaci s databázovým serverem (především s MySQL nebo PostgreSQL) a webovým serverem Apache je často využíván k tvorbě webových aplikací. Díky velmi častému nasazení na serverch se vžila zkratka LAMP - tedy spojení Linux, Apache, MySQL a PHP nebo Perl.
S verzí PHP 5 se výrazně zlepšil přístup k objektově orientovanému programování podobný Javě.
Pixel (jednotka grafiky)
Pixel (zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek; někdy též pel, dále zkracováno na px) je nejmenší jednotka digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou barvou, např. ve formátu RGB či CMYK.
Body na obrazovce tvoří čtvercovou síť a každý pixel je možné jednoznačně identifikovat podle jeho souřadnic. Vzhledem k omezenému množství pixelů a omezené frekvenci vykreslování obrazu dochází při zobrazovování na monitoru k celé řadě problémů. Dochází k mnoha nežádoucím efektům. Mezi ně patří např. aliasing, moaré, neostrosti, mozaikové zkreslení, ztráta informací při zmenšování, zvětšování nebo otáčení obrazu apod.
Velikost pixelu záleží na typu monitoru. U obvyklých analogových typů lze velikost pixelu měnit změnou rozlišení. LCD obrazovky naproti tomu mají počet fyzických pixelů (tzv. nativní rozlišení) zpravidla pevně vázaný na používané rozlišení (např. 1024×768) a zobrazování jiného rozlišení u takového monitoru vede k určité deformaci obrazu, neboť "počítačové pixely" jsou přepočítávány a nerovnoměrně přerozdělovány na větší počet "fyzických pixelů".
V běžných režimech má obrazovka rozlišení od zhruba 640×480 po 1600×1200, někdy i více. U patnáctipalcového monitoru při rozlišení 1024×768 představuje velikost jednoho pixelu sotva 0,3 mm. Maximální možné rozlišení monitoru se uvádí v jednotkách "pixel na palec" (zkratka ppi z anglického pixel per inch).
PNG (grafický formát)
PNG (Portable Network Graphics - anglicky přenosná síťová grafika; oficiální výslovnost zkratky je "ping") je grafický formát určený pro bezeztrátovou kompresi rastrové grafiky. Byl vyvinut jako zdokonalení a náhrada formátu GIF, který byl patentově chráněný (LZW84 algoritmus), dnes jsou patenty prošlé. PNG nabízí podporu 24 bitové barevné hloubky, nemá tedy jako GIF omezení na maximální počet 256 barev současně. PNG tedy do jisté míry nahrazuje GIF, nabízí více barev a lepší kompresi (algoritmus Deflate + filtry). Navíc obsahuje osmibitovou průhlednost (tzv. alfa kanál), to znamená, že obrázek může být v různých částech různě průhledný (tzv. RGBA barevný model). Nevýhodou PNG oproti GIF je praktická nedostupnost jednoduché animace, pro kterou sice existují 2 návrhy APNG a MNG, které se ale zatím neprosadily. PNG se stejně jako formáty GIF a JPEG používá na Internetu.
Formát PNG nepodporuje systém kladení barev CMYK.
Podle MIME má PNG přidělen typ image/png.
POP3 (internetový protokol)
POP3 (Post Office Protocol version 3) je internetový protokol, který se používá pro stahování emailových zpráv ze vzdáleného serveru na klienta. Jedná se o aplikační protokol pracující přes TCP/IP připojení. POP3 protokol byl standardizován v roce 1996 v RFC 1939.
POP3 je následníkem protokolů POP1 a POP2 (označení POP už dnes téměř výhradně znamená POP3). V současné době používají téměř všichni uživatelé elektronické pošty pro stahování emailů programy využívající POP3.
POP3 je výhodný pro uživatele, kteří mají časově omezené připojení k Internetu (jako je např. telefonní připojení). Zprávy si ze svého poštovního serveru pouze stáhnou, odpojí se a můžou si číst doručené emaily libovolně dlouho a být při tom offline (odpojen od Internetu). Menší nevýhodou (ale pro někoho to může být i vyhodné) je fakt, že po přenesení zpráv ze serveru do klienta (tzn. počítače, do kterého budete stahovat zprávy) se na serveru tyto zprávy smažou. Jistá výhoda může být v tom, že pokud dostáváte mnoho pošty nebo velké emaily a nemáte na serveru velký prostor pro zprávy, tak budete mít všechny zprávy pouze doma na počítači a na poštovním serveru bude vždy místo pro další. Nicméně většina poštovních klientů umožňuje zanechání zprávy na serveru.
Ne každému uživateli bude asi vyhovovat fakt, že si nemůže vybrat, jaké zprávy se mu stáhnou. Stáhnou se mu všechny zprávy, třeba i ty, které uživatel číst nechce, nebo spam (pokud ho již nefiltruje poštovní server). Většina POP3 serverů sice umožňuje stáhnout i pouze hlavičky zpráv (a následně vybrat zprávy, které se stáhnou celé), ale podpora v klientech vesměs chybí. Tuto nevýhodu může odstranit protokol IMAP, který pracuje se zprávami přímo na serveru.
Pro odesílání zpráv se používá protokol SMTP, nezávisle na použitém protokolu pro příjem pošty.
Portál (webový server)
Internetový portál je webový server, který slouží jako svého druhu brána do světa internetu. V 90. letech 20. století, kdy vyhledavače ještě neposkytovaly dostatečně relevantní výsledky, byly první portály bezkonkurenčně nejnavštěvovanějšími webovými servery, což platí v některých případech dodnes. Typicky obsahovaly katalog odkazů, díky kterému plnily funkci jakýchsi internetových rozcestníků. Postupem času portály rostly a začaly nabízet i další služby, jako např. bezplatný email, zpravodajství aj. V současné době tak portály stále představují velmi důležitou součást internetu, řada uživatelů je používá pro vyhledávání, jako domovskou stránku prohlížeče apod.
Postupem času se začaly rovněž objevovat a rozvíjet cíleněji profilované oborové portály, někdy též zvané vortály, které již neměly ambice pokrýt svým záběrem celou škálu lidských činností, ale zaměřily se jen na určitou tematickou oblast. Jejich návštěvnost je řádově nižší než u velkých portálů a rovněž nabídka služeb je chudší. Ovšem pro osoby, které daná problematika zajímá, představují oborové portály často velice cenný zdroj informací. Typickým případem jsou portály specializované na nákup zboží, nemovitostí nebo například na vyhledávání nabídek práce. Tyto oborové portály bývají často začleněny do struktury služeb výše zmiňovaných portálů - vyhledávačů.
PPC (platba za klik)
Princip Pay Per Click (angl. platba za klik) spočívá v tom, že inzerent za reklamu platí až ve chvíli, kdy zaúčinkovala, tedy ve chvíli, kdy si na ní potenciální klient klikl. Oproti klasickým bannerům nebo místům na portálu má tu výhodu, že zákazník má přesnou kontrolu nad svými výdaji a ví přesně, kolik a kdy platí.
Jeden z největších propagátorů tohoto systému je vyhledávač Google, který ho ale nevymyslel. V USA je většina reklamy systémem PPC. V České republice z velkých portálů PPC částečně používá Centrum pod jménem AdFox a Seznam pod jménem Sklik.
Přístupnost webu
Přístupnost webu (web accessibility) je soubor pravidel, které zajišťují jeho bezbariérovost. Znamená to, že informace na webu obsažené jsou dostupné nezávisle na zobrazovacím zařízení, jeho nastavení a také na fyzickém stavu uživatele.
Podle různých průzkumů má 20 - 30 % návštěvníků problémy se zobrazením, fungováním nebo používáním běžného webu. To znamená, že tito lidé u Vás nic nenakoupí ani nezjistí požadované informace. To znamená, že majitel takového webu dobrovolně přenechává své potenciální zákazníky konkurenci.
Platí to však i naopak, pokud konkurence nemá dostatečně přístupný web, pro Vás se přístupnost Vaší prezentace může stát významnou konkurenční výhodou.
Proklik (kliknutí na cílový odkaz)
Jako proklik se označuje takové kliknutí na odkaz, které uživatele dovede na cílovou stránku. Pokud totiž návštěvník klikne na odkaz, mohou nastat různé okolnosti, díky nimž se na cílovou stránku nedostane, např. stránka nefunguje, načítá se příliš dlouho, nebo si to návštěvník rozmyslí ještě před jejím načtením. Proto kliknutí ještě nemusí být proklik.
Termín proklik se používá především v oblasti internetové reklamy. V této souvislosti bývá odhadováno, že asi 5-10 % kliknutí na reklamu se k cílovému serveru nedostane. Počítá se také tzv. míra prokliku (CTR), poměr počtu prokliků k zobrazení reklamy.
Ve skutečnosti jsou však proklik a normální kliknutí často zaměňovány, neboť měřit proklik je mnohem složitější než u kliknutí. Podobně je tomu i u PPC, jednom z modelů platby za internetovou reklamu. Ten je často překládán jako platba za proklik, ve skutečnosti jsou však u většiny systémů měřeny pouze počty kliknutí na reklamu.
Public relations (vazby s veřejn.)
Public relations (často uváděné pod zkratkou PR, toto označení pochází z angličiny a volně jej lze přeložit jako "vazby s veřejností") jsou techniky a nástroje, pomocí kterých instituce nebo firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností, nahlíží její postoje a snaží se je ovlivňovat. Jedná se o dlouhodobou cílevědomou činnost, která by měla mimo jiné zajišťovat poskytování informací veřejnosti a zároveň získávání zpětné vazby a dalších informací od veřejnosti. Důležitým aspektem PR je obousměrnost komunikace, kterou zajišťují (například na rozdíl od reklamy). PR jsou důležitou složkou sociální komunikace.
PR obecně provádí buďto zvláštní oddělení uvnitř firmy (tzv. in-house) nebo k tomu určené PR agentury nebo komunikační agentury. V České republice tyto agentury sdružuje především APRA (Asociace Public Relations Agentur).V chápání PR se veřejnost dělí na vnitřní a vnější. Vnitřní veřejností se rozumí zejména zaměstnanci organizace. Vnější veřejností se rozumí nejen zákazníci, ale také dodavatelé, investoři, komunita, potažmo celá společnost.
Rastrová grafika (bitmapová graf.)
Bitmapová grafika (rastrová grafika) je jeden ze dvou základních způsobů, jakým počítače ukládají a zpracovávají obrazové informace. Spolu s vektorovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků.
V bitmapové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu (např. RGB). Tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát. Kvalitu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka.
Rozmístění a počet barevných bodů obvykle odpovídají zařízení, na kterém se obrázek zobrazuje (monitor, papír). Pokud se obrázek zobrazuje na monitoru, stačí rozlišení 72 DPI, pro tisk na tiskárně 300 DPI.
Pro převod obrazových předloh (klasické fotografie, kreseb a dalších) do bitmapové grafiky slouží zařízení nazývané skener nebo digitální fotoaparát.
Další možností pro ukládání a zpracování obrazů je vektorová grafika, kde se obrázek popisuje pomocí geometrických objektů - křivek a mnohoúhelníků.
RSS (rodina XML formátů)
RSS je rodina XML formátů určených pro čtení novinek na webových stránkách a obecněji syndikaci obsahu.
Technologie RSS umožňuje uživatelům Internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS zdroj (RSS feed, též RSS kanál, RSS channel). Tento zdroj se většinou vyskytuje na stránkách, kde se obsah mění a přidává velmi často (například zpravodajské servery).
Původně tento formát sloužil pouze k předávání aktuálních novinek mezi jednotlivými servery, které takto velmi jednoduše mohly odkazovat na aktuální články na jiných serverech.
RSS formát poskytuje obsah celého článku, příp. jeho část, odkaz na původní článek a také jiná metadata. Tyto informace jsou posílány jako XML soubor nazývaný RSS zdroj, webový zdroj, RSS stream, RSS feed nebo RSS kanál.
SEM (optimalizace)
SEM je zkratka z anglického Search engine marketing, tedy marketing ve vyhledávačích. Jde o součást internet marketingu, která je podobně jako další formy online reklamy zaměřena na propagaci a zvyšování známosti a viditelnosti webu.
V SEM jde zejména o nákup placených textových odkazů v různých podobách, obvykle s PPC modelem (platba za kliknutí) či jako přednostní výpisy. Do SEM patří i další produkty velkých portálů, např. garance první stránky či placené zápisy v katalogu, ty však jsou málokdy výhodné.
Někdy se do SEM počítá i optimalizace pro vyhledávače (SEO), neboť v obou případech jde o marketingové aktivity ve vyhledávačích. Pak by ovšem do SEM patřilo i psaní textů pro web (web copywriting).
Z jiného pohledu jsou SEO a SEM zvláštní kategorie, neboť SEM nevyžaduje úpravy na stránkách a výsledky záleží pouze na výši investovaného rozpočtu. V každém případě se však obvykle SEO i SEM navzájem vhodně doplňují ve svých účincích a omezeních.
Významnou výhodou SEM oproti některým jiným formám propagace je možnost zjistit přesný počet příchozích návštěvníků. Známe-li konverzní poměr našich stránek (a některé PPC systémy jej samy měří), lze v SEM velice přesně spočítat návratnost investic (ROI).
SEM také momentálně patří k jedněm z nejefektivnějších forem online reklamy.
SEO (optimalizace)
SEO (Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače) je metodologie vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby byly ve výsledcích hledání v internetových vyhledávačích zobrazeny na nejlepších místech (tj. tam, kde je hledající hledají).
Cílem je nalákat na vlastní stránky co nejvíce zákazníků (nezaměňujme s obecnějším "co nejvíce návštěvníků").
Server (označení systému)
Server je v informatice obecné označení pro proces nebo systém, který poskytuje nějakou službu. Služba je obvykle realizována některým aplikačním síťovým protokolem, jako je například HTTP (web server) nebo LPD (tiskový server).
Proces, který službu využívá, se nazývá klient, architektura, která používá tento princip, se nazývá klient-server.
Jako server se také označuje samotný počítač (tedy hardware), který tyto činnosti vykonává.
SGML (značkovací jazyk)
SGML (Standard Generalized Markup Language ) je univerzální značkovací metajazyk, který umožňuje definovat značkovací jazyky jako své vlastní podmnožiny. SGML je komplexní jazyk poskytující mnoho značkovacích syntaxí, ale jeho složitost brání většímu rozšíření.
SGML je ISO standard nazvaný ISO 8879:1986 Information processing - Text and office systems - Standard Generalized Markup Language (SGML).
Skript (program v podobě kódu)
Skript je program nebo jeho fragment zapsaný v podobě kódu, obvykle bývá uložen jako soubor. Skript je tedy souvislá série příkazů, naprogramovaný algoritmus vykonávající určitý úkol. Např. skript psaný v jazyce PHP, jehož úkolem je odeslat kontaktní formulář emailem na určenou adresu, proběhne takto:
Uživatel odešle HTML formulář na příslušný skript --> skript zjistí hodnoty jednotlivých polí formuláře -->
--> skript vytvoří email, do něhož vloží získané hodnoty --> skript odešle email a ukončí se.
Na internetu se odlišují skripty běžící na straně serveru (kromě zmiňovaného PHP například Perl či ASP), které slouží ke generování HTML kódu stránky a skripty spouštěné na straně klienta po stažení stránky do počítače (JavaScript), které umožňují manipulovat se stránkou a zvyšovat tak uživatelskou přívětivost stránky.
SMTP (internetový protokol)
Simple Mail Transfer Protocol zkráceně SMTP je internetový protokol určený pro přenos zpráv elektronické pošty (e-mailů) mezi stanicemi. Protokol zajišťuje doručení pošty pomocí přímého spojení mezi odesílatelem a adresátem; zpráva je doručena do tzv. poštovní schránky adresáta, ke které potom může uživatel kdykoli (off-line) přistupovat (vybírat zprávy) pomocí protokolů POP3 nebo IMAP.
Jedná se o jednu z nejstarších aplikací, původní norma RFC 821 byla vydána v roce 1982 (v roce 2001 ji nahradila novější RFC 2821). SMTP funguje nad protokolem TCP, používá port TCP/25.
Spam (nevyžádaná pošta)
Spam je nevyžádané masově šířené sdělení (nejčastěji reklamní) šířené internetem. Původně se používalo především pro nevyžádané reklamní e-maily, postupem času tento fenomén postihl i ostatní druhy internetové komunikace - např. diskuzní fóra, komentáře nebo instant messaging. Používá se též zkratka UBE/UCE (Unsolicited Bulk/Commercial Email).
Pro opak spamu, tj. poštu, která je zaslána konkrétní osobou se specifickým jednorázovým účelem a adresát ji považuje za žádoucí, se řidčeji používá termín ham (anglicky šunka).
SQL
SQL je zkratka anglických slov Structured Query Language (strukturovaný dotazovací jazyk).
Jedná se o standardizovaný dotazovací jazyk používaný pro práci s daty v relačních databázích.
SSI
Angl. Server Side Includes = Vsuvky vkládané serverem (např. vložení obsahu jedné stránky do druhé, vložení aktuální času, data poslední modifikace dokumentu apod.)
Prakticky jde o nejjednodušší způsob dynamického generování dokumentů. Tento prvek může být obsažen v obyčejném HTML dokumentu. Jsou to vlastně příkazy obsažené přímo v dokumentu, které server vykoná předtím, než stránku odešle klientovi. SSI se do dokumentu zapisují jako poznámky (komentáře).
Stránka má příponu .shtml.
TLD
Doména nejvyššího řádu (TLD, z anglického Top Level Domain) je internetová doména na nejvyšší úrovni stromu internetových domén. V doménovém jméně je doména nejvyšší úrovně uvedena na konci (např. u www.profiweby.cz je doménou nejvyššího řádu cz). TLD popisuje základní skupinu doménových jmen, např. všechna doménová jména daného státu.
Domény nejvyššího řádu jsou pevně stanoveny internetovou standardizační organizací IANA. Existují TLD následujících tří typů:
Národní TLD (country-code TLD, ccTLD) sdružující domény jednoho státu. Jejich název je dvoupísmenný, až na výjimky odpovídající kódu země podle ISO 3166-1, např. cz pro Česko.
Generické TLD (generic TLD, gTLD) sdružující obecné domény (např. org pro neziskové organizace), nespojené s jedním konkrétním státem (až na výjimku TLD mil a gov, které jsou z historických důvodů vyhrazeny pro vojenské, resp. vládní počítačové sítě v USA).
Infrastrukturní TLD využívané pro vnitřní mechanismy Internetu. V současné době existuje jediná taková TLD: arpa, používaná systémem DNS.
URL
URL je zkratka anglického výrazu Uniform Resource Locator. Je to řetězec znaků s definovanou strukturou a slouží k přesné specifikaci umístění zdrojů informací (ve smyslu dokument nebo služba) na Internetu.
URL definuje doménovou adresu serveru, umístění zdroje na serveru a protokol, kterým je možné zdroj zpřístupnit.
Jednotlivá pole v URL: protokol, doménové jméno, port, specifikace souboru, parametry.
Některá pole jsou nepovinná - buď nemají význam, nebo se předpokládá předdefinovaná hodnota, závislá např. na protokolu (např. pro HTTP je implicitní port 80), nebo na aplikaci (pro webový prohlížeč HTTP).
UTF-8
UTF-8 je zkratka pro UCS Transformation Format. Je to způsob kódování řetězců znaků Unicode/UCS do sekvencí bajtů. Varianta UTF-16 kóduje řetězce do posloupností 16bitových slov (2 bajty), Varianta UTF-32 do 32 bitových slov (4 bajty).
UTF-8 je definováno v ISO 10646-1:2000 Annex D, v RFC 3629 a v Unicode 4.0.
Validita (platnost www stránek)
Obecně se termín validita překládá jako platnost. Na internetu je validita vlastností, která určuje, zda webová stránka odpovídá platným standardům. Protože existují různé standardy pro různé jazyky (např. HTML, XHTML, CSS), validita se určuje pro jednotlivé části stránky zvlášť. K ověřování validity stránek (validaci) slouží tzv. validátory, služby, které zadaný nebo odkázaný kód porovnají s příslušným standardem a vypíší případné chyby.
Validní stránku si tedy lze představit jako stránku korektní po gramatické stránce (tj. neobsahující chyby). Ty mohou vzniknout omylem (např. překlepem) nebo díky nedostatečným znalostem kodéra. Validita se často plete se sémantikou, ta se však zabývá významem elementů, nikoliv správností jejich zápisu.
Proč je validita důležitá? Validní stránky mají výrazně vyšší pravděpodobnost správného zobrazení v prohlížeči, zejména v prohlížečích alternativních, kterých je tolik, že v nich není možné stránky testovat. Totéž se týká i prohlížečů teprve vyvíjených. Validita tak má vliv na přístupnost webu. Validita také ovlivňuje schopnost dalších zařízení stránku správně zpracovat, např. robotů vyhledávačů. Tím se zvyšuje viditelnost prezentace. Validita však ovlivňuje i použitelnost webu, neboť validní stránky se v některých případech rychleji vykreslují v prohlížeči.
Validita je užitečná i z hlediska ceny vývoje webu. Validní kód je lépe čitelný, kodéři či programátoři se v něm snáze vyznají a je pro ně mnohem jednodušší opravit případné chyby či zapracovat požadované změny.
Opačný pohled na validitu vychází z faktu, že některé prohlížeče (zejména Internet Explorer) samy standardy nedodržují. Kodér tedy v některých případech musí také použít nestandardní konstrukce, aby chybu prohlížeče obešel. V tomto smyslu se často používá termín řízená nevalidita.
Vektorová grafika
Vektorová grafika označuje způsob ukládání obrazových informací v počítači. Spolu s bitmapovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků. V případě vektorové grafiky je obraz reprezentován pomocí geometrických objektů (body, přímky, křivky, polygony).
Zatímco vektorový obrázek je složen z jednoduchých geometrických objektů jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky, lidské oko pracuje na principu bitmapové grafiky, neboť sítnice představuje bitmapový rastr. Mozek ale zpracovává obraz jako vektorovou grafiku.
W3C
Angl. World Wide Web Consortium (W3C) je mezinárodní konsorcium jehož členové společně s veřejností vyvíjejí webové standardy pro World Wide Web. Cílem konsorcia je "Rozvíjet World Wide Web do jeho plného potenciálu vývojem protokolů a směrnic které zajistí dlouhodobý růst Webu".
W3C se také zabývá vzděláním a přístupností, vyvíjí software a nabízí otevřenou diskuzi o Webu prostřednictvím fóra. Konsorciu předsedá Tim Berners-Lee, původní autor služby WWW (World Wide Web) a primární autor specifikací URL (Uniform Resource Locator), HTTP (HyperText Transfer Protocol) a HTML (HyperText Markup Language) - základních pilířů Webu.
Web visibility (viditelnost webu)
Web visibility (někdy též online visibility) je anglický termín pro viditelnost webu, označující především jeho snadnou nalezitelnost ve vyhledávačích. Kromě optimalizace pro vyhledávače (SEO) však lze zajistit viditelnost webu i mnoha jinými způsoby, k nejčastějším patří výměna odkazů, registrace do katalogů či některý z mnoha druhů online reklamy, většinou bannerová reklama nebo PPC kampaně.
Vyhledávač Google v době psaní tohoto článku vracel na dotaz "web visibility" přes 23 000 000 výsledků. Dostatečná viditelnost totiž dokáže webu zajistit vysokou a dobře cílenou návštěvnost a ta je zase předpokladem úspěšného plnění účelu webu, ať už jsou jeho konkrétní cíle jakékoliv. Proto není divu, že se na anglicky psaném internetu pojem web visibility tak často skloňuje.
Webhosting (prostor pro stránku)
Díky webhostingu si můžete své webové stránky umístit na internet, aniž byste museli mít vlastní server. Ceny za webhosting se pohybují od pár Kč až po několik tisíc Kč za měsíc. Existuje i bezplatná varianta, tzv. freehosting. Freehosting obvykle nezahrnuje žádné záruky ohledně funkčnosti, má omezenou technickou podporu. Často je s freehostingem spojeno umisťování reklamy na stránkách.
Poskytovatelé většinou u webhostingu nabízí skriptovací technologie PHP, ASP, ASP.NET, JSP aj., z databází jsou nabízeny především MySQL, PostgreSQL a MS SQL. Stránky na server se kopírují převážně protokolem FTP.
Webhosting je pouze samotné umístění stránek na serveru poskytovatele. Aby se uživatelé internetu ke stránkám dostali, je potřeba mít zaregistrovánu doménu (např. s názvem společnosti).
Součástí webhostingových služeb jsou většinou také e-mailové schránky s antispamovými a antivirovými filtry, stahování pošty do poštovního klienta protokolem POP3, odesílání pošty protokolem SMTP.
Samozřejmostí také bývá technická podpora pro zákazníky, tedy možnost v případě technických problémů či dotazů kontaktovat poskytovatele prostřednictvím telefonu, e-mailu, ICQ, Skype aj. Někde bývá technická podpora omezena na pracovní dny, u solidních firem bývá podpora nonstop.
Hlavní nevýhodou webhostingu je to, že jeden server poskytovatele sdílí často stovky či dokonce tisíce webhostingových zákazníků. Můžete se tedy stát, že v případě poruchy či přetížení jednoho webu jsou významně ovlivněny či dokonce znefunkčněny i všechny ostatní na stejném serveru.
V případě vyšších nároků na rychlost, spolehlivost a na podporované služby a technologie je dalším krokem serverhosting, kdy je zákazníkovi pronajímán celý server (případně další alternativy).
Webové služby (Web services)
Webové služby jsou systémem umožňujícím součinnou spolupráci počítačů v síti.
Poskytovatel služby nabízí prostřednictvím standardních rozhraní určitá data a služby.Klient najde adresu služby v registru webových služeb, načte si její popis a využívá ji.
WWW
World Wide Web (WWW, také pouze zkráceně web), ve volném překladu "Celosvětová pavučina", je označení pro aplikace internetového protokolu HTTP. Je tím myšlena soustava propojených hypertextových dokumentů.
V češtině se slovo web často používá nejen pro označení celosvětové sítě dokumentů, ale také pro označení jednotlivé soustavy dokumentů dostupných na tomtéž webovém serveru nebo na téže internetové doméně nejnižšího stupně (internetové stránce).
Dokumenty umístěné na počítačových serverech jsou adresovány pomocí URL, jehož součástí je i doména a jméno počítače. Název naprosté většiny těchto serverů začíná zkratkou www, i když je možné používat libovolné jméno vyhovující pravidlům URL.
Protokol HTTP je dnes již používán i pro přenos jiných dokumentů, než jen souborů ve tvaru HTML a výraz World Wide Web se postupně stává pro laickou veřejnost synonymem pro internetové aplikace.
Poznámka: Použití onoho "www" před názvem serveru je historický přežitek. V internetových počátcích fungovaly i další podobné služby a právě název informoval uživatele, aby si spustil aplikaci pro daný typ služby. Např. pro www.server.cz si spouštěl webový prohlížeč a pro ftp.server.cz FTP klienta. V současnosti zvládá většina klientů více protokolů.
XHTML (značkovací jazyk)
XHTML (zkratka anglického extensible hypertext markup language - "rozšiřitelný značkovací jazyk pro hypertext") je značkovací jazyk pro tvorbu hypertextových dokumentů v prostředí WWW vyvinutý konsorciem W3C.
Je následníkem jazyka HTML, jehož vývoj byl ukončen, a na rozdíl od svého předchůdce se jedná o aplikaci XML.
XML (značkovací jazyk)
XML (eXtensible Markup Language, česky rozšiřitelný značkovací jazyk) je obecný značkovací jazyk, který byl vyvinut a standardizován konsorciem W3C. Umožňuje snadné vytváření konkrétních značkovacích jazyků pro různé účely a široké spektrum různých typů dat.
Jazyk je určen především pro výměnu dat mezi aplikacemi a pro publikování dokumentů. Jazyk umožňuje popsat strukturu dokumentu z hlediska věcného obsahu jednotlivých částí, nezabývá se sám o sobě vzhledem dokumentu nebo jeho částí. Prezentace dokumentu (vzhled) se potom definuje připojeným stylem. Další možností je pomocí různých stylů provést transformaci do jiného typu dokumentu, nebo do jiné struktury XML.
Původní jazyk pro publikování HTML již přestal vyhovovat především pro svou složitost, která vznikla jeho postupným (a svévolným) rozšiřováním. Jazyk XML nemá žádné předdefinované značky (tagy, názvy jednotlivých elementů) a také jeho syntaxe je podstatně přísnější, než HTML.
Zpětné odkazy
Zpětnými odkazy (tzv. back-links) rozumíme odkazy směřující na váš web z jiných stránek na internetu. Zpětné odkazy považují vyhledávače za jakési pozitivní reference, které jim doporučují odkazovaný web. Čím více takových referencí na váš web směřuje, tím je pro uživatele v očích vyhledávače kvalitnější a přínosnější. S narůstajícím počtem a kvalitou odkazů směřujících na vaše stránky se stáváte pro vyhledávače zajímavějšími.
Zpětné odkazy jsou v současnosti považovány za jeden z nejdůležitějších mimostránkových (off-page) faktorů ovlivňujících kvalitu optimalizace pro vyhledávače (SEO).